Opýtali sme sa Michala Pastiera, ako sú podľa neho referencie dôležité a kam sa uberajú kreatívne trendy v referenciách.

Začnem tým, o čom som presvedčený. Verím, že autentické referencie v biznise tvoria nevyhnutú súčasť v procese presviedčania potenciálnych klientov o kvalite daného produktu či služby a majú obrovskú silu presvedčiť aj o kúpe. Dnes by som sa spolu s vami rád pozrel nielen na nevhodné formy, ale aj nové trendy v  produkcii referencií aké my, ako marketéri, máme pri ich spracovávaní.

Ak vás tá otázka z úvodu tohto článku vyrušila, pretože ste sa vďaka nej zamysleli a možno aj zapochybovali nad tým, či v tvorbe referencií vôbec nejaké kreatívne trendy existujú, tak sa vám vôbec nečudujem. Prečo? Pretože mnoho firiem ešte aj dnes považuje za bežnú prax uvádzania referencií napríklad aj takéto formáty:

  • Vytváranie fake citácií ktoré klient, zákazník nikdy nepovedal (uff ale to je fakt hardcore)
  • Umelo vytvorené a skreslené štatistiky o spokojnosti zákazníkov, zamestnancov (s ťažko alebo vôbec žiadnou možnosťou overenie pravdivosti údajov)
  • Kombinácie stockových záberov ála reálnych klientov v kombinácii s vymyslenými citáciami
  • Prevzaté štatistiky, prieskumy o kvalite podobného produktu, či služby zo segmentu od zahraničných konkurenčných webov
  • Uvádzanie neaktuálnych lôg klientov či partnerov (dokonca aj po skončení biznis vzťahu či vypovedaní zmluvy)

Poviete si OK, ale ako na tvorbu efektívnych referencií podľa aktuálnych trendov? Resp.  akým novým spôsobom by som mal k tvorbe referencií pristúpiť?

Bolo to niekedy poobede, keď som zavolal Michalovi Pastierovi, ktorého som práve zachytil na ceste z Prahy za volantom s otázkou, čo si myslí o tom, kam sa podľa neho uberajú trendy v referenciách a čo by mali dnes marketéri pri ich tvorbe zvážiť. Ešte v ten deň mi Michal večer poslal krátke video v ktorom zhrnul 3 zaujímavé trendy v tvorbe referencií, ktoré vníma. Tak sa oň s vami delím priamo tu a nech sa páči inšpirujte sa:

Ako to zhrnúť? Resp. aké z toho plynie ponaučenie?

  • Ak to s referenčnou politikou vašej firmy myslíte vážne, mali by ste sa horeuvedených „fake“ formátov vyvarovať a pokiaľ v nich čo i len čiastočne identifikujete podobné črty s vašou komunikáciou, veľmi rýchlo ich z vášho webu odstráňte.
  • Reálnosť, autenticita a aktuálnosť ako aj spomenuté trendy sú jedným z receptov na zdravú a fungujúcu referenciu.
  • Na týchto základoch spracované odporúčanie je to, čo  vám v skutočnosti pomôže vybudovať silu vášho brandu a zároveň nakopne generovanie nových leadov. Áno to všetko kvalitne spracované referencie dokážu. Držím vám v tom palce.

P.S. Michal vďaka za ochotu a som rád, že si dobre doscestoval :)

Peter „Pedro“ Janovský